Partnerzy serwisu:
Biznes

Grupa PKP Cargo z 2,41 mld zł straty w 2024 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
29-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Cargo

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Grupa PKP Cargo z 2,41 mld zł straty w 2024 r.
fot. PKP Cargo
W 2024 roku strata netto Grupy PKP Cargo wyniosła 2,41 mld zł. Wpłynęły na to przede wszystkim odpisy z tytułu utraty wartości, które w 2024 roku łącznie wyniosły 2,10 mld zł. – Wzrost konkurencji na rynku przewozów kolejowych przy spadającym rynku spowodował erozję marżowości przewozów. Skupienie się na sektorze węglowym w 2022 roku spowodowało utratę udziałów rynkowych w perspektywicznych segmentach rynku – wyjaśnia Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo SA w restrukturyzacji.

W 2024 roku spółka odnotowała ujemne wyniki finansowe. Ich główną przyczyną był spadek przychodów, który był efektem niższej przewiezionej masy towarowej oraz odpisy z tytułu utraty wartości aktywów. Wyniki zeszłego roku są skutkiem wieloletnich zaniechań i braku działań, które z jednej strony doprowadziły do utraty pozycji rynkowej, a także do niedopasowania zasobów do zmieniającego się rynku przewozów, a co za tym idzie spadku marżowości działalności operacyjnej. Przez ostatnie lata zabrakło także inwestycji dla zapewnienia rozwoju spółki w przyszłości.

– Rynek od kilku lat odnotowuje spadek przewozów, przede wszystkim ze względu na zmniejszające się przewozy węgla. Na przestrzeni ostatnich lat Spółka utraciła około 30% swojego udziału w pracy przewozowej na polskim rynku. Wzrost konkurencji na rynku przewozów kolejowych przy spadającym rynku spowodował erozję marżowości przewozów. Skupienie się na sektorze węglowym w 2022 roku spowodowało utratę udziałów rynkowych w perspektywicznych segmentach rynku. Czynniki te powodują, że obecnie spółka zmuszona jest przeprowadzić złożony proces restrukturyzacji naprawczej, w szczególności dopasowania zasobów oraz strategii sprzedaży do wymagań rynku i konkurencji. Restrukturyzacja będzie długofalowa i potrwa kilka lat, ale wierzymy, że pozwoli nam ona stworzyć silną i rentowną Spółkę – wyjaśnia Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo SA w restrukturyzacji.

W 2024 roku przychody ze sprzedaży Grupy PKP Cargo wyniosły 4,46 mld zł – to spadek o 18,8% rok do roku (w 2023 roku było to 5,49 mld zł). EBITDA spadła z 1,08 mld zł w roku 2023 do blisko 300 mln zł w roku ubiegłym. Wynik finansowy pogorszył się – w 2024 roku strata netto Grupy wyniosła 2,41 mld zł. Wpłynęły na to przede wszystkim odpisy z tytułu utraty wartości, które w 2024 roku łącznie wyniosły 2,10 mld zł.

– Na wyniki poprzedniego roku znacząco wpłynęły przeskalowane zasoby i koszty stałe. Spółka nie była dostosowana organizacyjnie, a także pod względem posiadanego zaplecza technicznego do realizowanych usług. Długoletnie zorientowanie spółki na schyłkowe przewozy węgla skutkuje posiadaniem nieodpowiedniego i niedopasowanego taboru, który nie odpowiada na potrzeby klientów. Dla przykładu około 75% całego taboru stanowią wagony do przewozu węgla, przy jedynie 30% pracy przewozowej przez nie realizowanej. Stąd uzasadnione były tak duże odpisy utraty wartości taboru i wdrożenie procesu naprawy spółki – mówi Michał Łotoszyński, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP Cargo SA w restrukturyzacji.

Działania naprawcze – Plan Restrukturyzacji

Poprzedni zarząd, identyfikując ryzyka związane z sytuacją spółki, podjął decyzję o złożeniu w dniu 27 czerwca 2024 roku wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego. Otrzymane w lipcu ubiegłego roku postanowienie o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego rozpoczęło proces zmian w PKP Cargo. Postępowanie to ma na celu poprawę sytuacji finansowej oraz płynnościowej, umożliwia też kontynuowanie działalności operacyjnej.

W ramach podjętych działań spółka zrealizowała lub jest w trakcie realizacji: optymalizacji zatrudnienia, zakończenia części umów dzierżawy zbędnych dla prowadzonej działalności, sprzedaży części składników majątku, ograniczenia nieuzasadnionych nakładów inwestycyjnych i dostosowania ich do potrzeb przewozowych, reorganizacji struktury organizacyjnej Spółki. Wszystkie szczegóły tych działań oraz strategia zmian PKP Cargo SA w restrukturyzacji zostaną zaprezentowane w planie restrukturyzacji, który zostanie złożony w odpowiednim sądzie i zaprezentowany w czerwcu 2025 roku.

Na ten dokument czeka także audytor spółki, który z powodu jego braku odstąpił od wydania opinii za 2024 rok. Odmowa wyrażenia opinii nie jest równoznaczna z negatywną opinią. Oznacza to, że w tym momencie audytor z przyczyn obiektywnych, tzn. braku możliwości zapoznania się z kompleksowym planem restrukturyzacyjnym spółki, nie jest w stanie wydać opinii.

Odbudowa pozycji rynkowej

Podejmowane działania reorganizacyjne mają za zadanie przede wszystkim przywrócenie rentowności działalności operacyjnej PKP Cargo oraz w długim terminie budowę wartości dla akcjonariuszy. Spółka i Grupa kapitałowa podejmują także szereg działań rozwojowych w szczególności w obszarze odbudowy relacji handlowych z klientami częściowo utraconymi w wyniku koncentrowania się na obszarze węglowym.

– Pracujemy także nad pozyskiwaniem nowych klientów (tylko w ostatnich miesiącach pozyskaliśmy czterdziestu) oraz budowie nowych korytarzy przewozowych, szczególnie we współpracy z zagranicznymi spółkami z Grupy PKP Cargo – dodaje prezes Wasilewska-Semail.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo: Mimo „nawisu węglowego” wychodzimy na prostą

Biznes

PKP Cargo: Mimo „nawisu węglowego” wychodzimy na prostą

Roman Czubiński 29 kwietnia 2025

PKP Intercity: 18,4 mln podróżnych w pierwszym kwartale

Biznes

Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo

Prawo i polityka

Zobacz również:

Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo

Prawo i polityka

Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo

Dariusz Seliga 19 marca 2025

PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”

Prawo i polityka

Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku

Biznes

Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku

Roman Czubiński 04 października 2024

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo: Mimo „nawisu węglowego” wychodzimy na prostą

Biznes

PKP Cargo: Mimo „nawisu węglowego” wychodzimy na prostą

Roman Czubiński 29 kwietnia 2025

PKP Intercity: 18,4 mln podróżnych w pierwszym kwartale

Biznes

Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo

Prawo i polityka

Zobacz również:

Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo

Prawo i polityka

Dariusz Seliga zabiera głos w sprawie PKP Cargo

Dariusz Seliga 19 marca 2025

PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”

Prawo i polityka

Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku

Biznes

Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku

Roman Czubiński 04 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5